بررسی رمانهای دانه های جادویی و نیمه زندگی اثر وی.اس. نیپول براساس نظریه ی لویی آلتوسر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده رستم امیر احمدی
- استاد راهنما بهی حدائق
- سال انتشار 1392
چکیده
پایان نامه حاضر، رمانهای دانه های جادویی و نیمه زندگی، اثار برجسته وی .اس. نیپول رابر اساس نظریه های ادبی لویی التوسر و پیر مچری مورد نقد و برسی قرار می دهد. بر همین اساس، این تحقیق چگونگی تاثیر پذ یری و تاثیر گذاری این دو رمان را بر جامعه آن دوران، چگونگی شکل گیری هویت افراد استعمار زده و تحت سلطه، نقش آگاهانه و یا ناآگاهانه ایدئولوژی و سبک نگارش مطالب توسط نویسنده، که خود به نویی گرفتار دوگانگی و استعمار زدگی است، مورد برسی قرار می دهد. این تحقیق در ابتدا نطریه های لویی آلتوسر و پیر مچری و برخی دیگر از صاحب نظران ادبی مرتبط را به طور مفصل شرح می دهد. سپس به طور مفصل دو رمان مذکور در راستای نظریات ادبی مطرح شده مورد نقد و مطالعه قرار می گیرند.بخش پایانی این پایان نامه، با نگاهی به دو شاهکار نیپول، موارد و مسایلی را که باعث بروز برخی تعارض و دوگانگی در سبک نویسنده و بویژه مخاطبین می شود مورد بررسی قرار میدهد. در انتها چنین نتیجه می شود که بر اساس نظریات ادبی مطرح شده، دواثر شاهکار نیپول ،مانند اکثر اثار ادبی، پیامها و ایده های ضد و نقیضی را به همراه دارند که بیانگر این است که انان در واقع محصول فکر پدید اورنده خود می باشند و فاصله انها با حقیقت بسیار زیاد است. لذا، نویسنده قادر به ارایه یک پیام منسجم، مشخص و بی طرف نخواهد بود.
منابع مشابه
بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ
«رئالیسم جادویی» از شیوههای جدید داستاننویسی است که در آن نویسنده از شاخصههایی همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» در بستر «واقعیت»، چنان ماهرانه استفاده میکند که شخصیتها و رخدادهای داستان برای خوانندگان کاملاً طبیعی و باورپذیر مینماید. «غلامحسین ساعدی» و «نجیب محفوظ» از جمله پیشگامان این سبک داستاننویسی در ادبیات داستانی فارسی و عربی به شمار میروند. رمانهای «عزاداران بیل» ساعدی و «شبهای ...
متن کاملواکاوی نسبت میان آگاهی و سوژه در اندیشه سیاسی لویی آلتوسر
آلتوسر برجستهترین نظریهپرداز مارکسیسم ساختارگرای فرانسوی و پیشگام نقد تفاسیر هگلی از مارکس تلقی میشود که چارچوب نظریه وی پیچیدهترین برداشت از ساختار اجتماعی را ترسیم میکند. آلتوسر با نقد سوژه خودبنیاد به عنوان مبنای معرفتشناسی مدرنیته و تفسیر آن به عنوان یک تصویر ایدئولوژیک از انسان توانست از این مفهوم مهم سنت فکری روشنگری اعتبارزدایی کند. او با بازخوانی آثار متاخر مارکس نشان داد که مساله...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملمفهوم هویت از منظر نظریه های پسا استعماری هومی بابا در رمان های "نیمه زندگی" و "مهره های جادویی" اثر نایپال
پایان نامه حاضر به دنبال مطالعه دو اثر از آخرین کتاب های وی.اس نایپال به نام های "نیمه زندگی" (2001) و "مهره های جادویی" (2004) در پرتو ایده های مطالعات فرهنگی و پسا استعماری می باشد. از قلمرو گسترده مطالعات فرهنگی، نظریه هویت فرهنگی از منظر استوارت هال بر هر دو اثر به کار گرفته می شود و در مورد ادبیات پسا استعماری مفاهیم غیر طبیعی (the uncanny) و کلیشه (the stereotype) از ایده های هومی بابا اس...
15 صفحه اولمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبررسی گزاره های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ
«رئالیسم جادویی» از شیوه های جدید داستان نویسی است که در آن نویسنده از شاخصه هایی همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» در بستر «واقعیت»، چنان ماهرانه استفاده می کند که شخصیت ها و رخدادهای داستان برای خوانندگان کاملاً طبیعی و باورپذیر می نماید. «غلامحسین ساعدی» و «نجیب محفوظ» از جمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی فارسی و عربی به شمار میروند. رمانهای «عزاداران بیل» ساعدی و «شبهای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023